tisdag 3 april 2012

DIALOGMÖTE

Idag har jag varit på ett jobbrelaterat möte. Dialogmöte. Flashigt ord.
Det var jag och en kollega på jobbet som skulle dit. Ja, vi hade anmält oss frivilligt båda två. Han, min kollega alltså, är värsta tidsoptimisten och idag hade han inte heller riktigt koll på klockan. Jag var på plats i god tid (som alltid) - och då menar jag gooood tid, typ tjugo minuter innan mötet skulle börja, och givetvis, som sann vän och kollega hade jag lovat min arbetskamrat att vänta på honom utanför.
Jag passade snabbt på att gå in i entrén och kollade på stora tavlan var vi skulle vara - och ser till min förskräckelse att tiden på det här mötet var 13.30-16. What?? Tretton och trettio???...och nu var klockan 13.50. Helvete! Jag ringde till min kollega och bad honom skynda sig eftersom vi troligtvis var totalt vrålsena. "Ta det lugnt, jag är där om högst en minut" svarar han då. Jovisst. Han har ingen aning om vad en minut är för nånting. Han kom ungefär 12 (tolv) minuter senare och då var jag i upplösningstillstånd. Typ.

Vi småsprang bort till lokalen och knackade på - öppnade och kom in mitt i nån form av presentation av de som stod på rad längst fram. Ja, det blev det vanliga ursäktandet och så satte vi oss längst ner i lokalen.
När presentationen längst fram var klar, så skulle vi (jag och kollegan, eftersom vi inte varit med från början) ansluta oss till någon av grupperna som redan var organiserade (med olika färglappar) runt olika bord. Ja, det var inga problem - vi bara drog stolarna till det närmaste bordet. Sen skulle det här dialogmötet äga rum. Vi var åtta personer runt bordet och självklart skulle vi ha en samtalsledare. En mycket trevlig man kom och satte sig hos oss och började med att låta oss presentera oss för varandra. Det är kul när man träffar nya människor som man inte har träffat innan.
Sen spårade det ut. Totalt. Nä, inte riktigt så. Men uppgifterna som vi skulle svara på gjorde att fyra personer utmärkte sig runt bordet. Dessa fyra var; min kollega, två andra killar och så - JAG. Vi tog över hela tillställningen och ifrågasatte mycket inom de verksamheterna det handlade om, alltså inom vårt arbetsområde. De andra fyra sa inte så mycket. Samtalsledaren hade ett styvt jobb med att låta alla komma till tals.... Vi hade synpunkter på mycket. Man kan säga att vi fyra var väldigt innovativa i vårt tänkande och resonemang ang våra arbetsplatser. Jag gillade de här två killarna - hade samma tänk som jag när det gäller arbetet. Ja, min kollega gillar jag också. Totalt sett var det ett väldigt givande möte - men jag vet inte om min chef tycker samma. Eller hennes chef...För nu ska jag och min kollega sammanställa och presentera våra (gruppens!) synpunkter, önskemål och klagomål...


PS. Det visade sig att mötet HADE börjat klockan 14, men lokalen var bokad från halv två....så när vi kom dit fem över två var det ju ingen katastrof så....

Inga kommentarer: