tisdag 27 december 2011

jag har TENS...

Jag har TENS - eller rättare sagt - jag har en TENS-apparat.
TENS betyder Transkutan Elektrisk NervStimulering och är en drogfri smärtlindringsmetod. När man använder tens stimuleras och aktiveras kroppens egna nerver med en svag ofarlig ström. 
Nu ser ju inte min lilla apparat ut så här, men poängen är densamma...

Plattorna placeras på eller nära det smärtande området, och i mitt fall är det fotleden och precis under knät på höger ben. TENS-manicken skickar elektriska signaler via sladdarna till plattorna som sitter på  "mina ställen" och på så sätt minskar detta den faktiska smärtan som jag har i benet pga diskbråcket. De här signalerna hjälper också till att frisätta kroppens egna smärtlindrare, endorfinerna du vet...
Man kan ha olika intensitet på signalerna, man kan ha den inställd på lågt så det knappt känns och högre och högre så det känns riktigt jäkligt. Min maskin går från 0 till 8 och jag har oftast min på 3 (och det känns!).
De här signalerna förvillar mig på nåt sätt, på ett positivt sätt. Jag har ju den där enormt jävla (förlåt!) brännande och domnande smärtan i mitt ben, och med de här TENS-plattorna stimuleras muskler och blodcirkulation i området, och jag tänker inte på just DEN jävla (förlåt igen!) värken som jag har.
Usch vad det blev svårt att förklara...Hoppas du förstår.

Den här TENS-apparaten är guld värd !!!

Inga kommentarer: