måndag 13 augusti 2012

som en bok...

Visst är livet som en bok? Som en bok med en massa kapitel. Lättläst? Knappast.

Alla kapitel i min bok innehåller händelser, personer, möten, platser, resor, upplevelser, minnen...
Innehållet i en del kapitel går som en röd tråd genom hela boken.
Innehållet i en del kapitel går tillbaka i tiden. En del kapitel handlar om saker som jag väldigt gärna vill glömma (helst ha ogjorda), men som har format mig till den person jag har blivit och fortfarande är.
En del kapitel är korta, en del är långa och några är kanske till och med väldigt långa. Något kapitel hinner inte avslutas förrän man har börjat på ett nytt.
Något kapitel är sorgset. Något kapitel är glädjefyllt. Men det är ju så det är i livet. Det går upp och ner. Medgång och motgång.

Min bok handlar definitivt om alla de människor jag mött som på nåt sätt har lämnat sina avtryck hos mig. Några har blivit underbara vänner som funnits vid min sida i med- och motgång. Som peppat, fixat och stöttat mig, och som även har gråtit med mig när det nån gång har gått fullständigt åt fel håll. Några andra har funnits vid min sida i medgång...men dragit sig tillbaka när det blivit motgång. Även dessa personer har lämnat avtryck hos mig.

Jag vet inte om jag hade velat leva om mitt liv, på sätt och vis kanske, jag hade velat ha erfarenheten av livet, men samtidigt hade jag ju gått miste om mycket.
För, tänk om jag hade gjort såhär istället.. tänk om jag inte hade träffat... tänk om jag hade valt... Så näe, jag hade inte velat leva om det.
Jag har mitt liv och jag tänker fortsätta att leva det som jag gör - trots all erfarenhet kommer jag fortfarande att göra saker...som påverkar och fortsätter att forma mig...

3 kommentarer:

Min plats i solen sa...

Ett klokt och intressant inlägg. Jag gillar din jämförelse mellan livet och en bok. Nog finns det kanske stunder och situationer då man önskar att man hade gjort annorlunda men samtidigt så är jag den jag är på grund av de val jag har gjort i mitt liv och jag tycker om både mitt liv och den jag är här och nu.

Sköt om dig kära du och ha en fin helg!

Kram Lotta

Kicki sa...

Så kan man också se det! Hur ofta har man inte tänkt på om man istället skulle ha gjort si eller så...Jag har blivit bättre på att inte älta på det som varit...gjort är gjort!
Kul att du kikade in hos mig! Formex är till för branschfolk och det ÄR jättekul samtidigt som det kan vara jobbigt!

Gaymasen sa...

Fint skrivet! Och ja livet är verkligen som en bok. En tjock roman med spännande inslag. :D

Och tack Anneli! Kul att du gillar't. Och tack för sparken i baken angående studierna. Det ska nog gå bra, så fort allt är på plats och jag vet vart det blir att studera. Men det löser sig snart. ^^