torsdag 25 oktober 2012

det stod inte nånting om....

....kaffe.

Jag trodde inte att jag inte fick dricka kaffe. Det stod att jag skulle vara fastande. Självklart slurpade jag i mig en stor kopp kaffe med mjölk - fyra timmar innan jag skulle in och "testas". När sen sköterskan frågade om jag hade ätit eller druckit något så svarar jag helt ärligt "bara en kopp kaffe med mjölk". Sköterskan gav mig onda ögat och sa; "Då kan vi inte ta några blodprover".
Vilken tur i oturen för mig tänkte jag och kände hur axlarna sjönk till golvet och pulsen gick ner till vilopuls på en tusendels sekund. Jippie!!! Sköterskan blängde på mig och informerade mig att jag var tvungen att komma tillbaka och vilka "drop-in" tider som gällde för enbart blodprov...men att vi kunde göra de övriga testerna idag.

Lungkapacitet - tre gånger utblås (som när man ska blåsa i en alkomätare) tills det piper, med munnen runt "en toarulle" (prova själv) slutade i en rejäl hostattack.

Vikt och bukfett - det såg ut som om sköterskan aldrig hade sett så höga siffror, men hon sa inget. Jag var åtminstone glad att bukfetts-siffran inte var mitt BMI. Alltid nåt att glädjas åt!

Blodtryck - hon sa nånting om att mitt tryck var på gränsen....till vad? Afghanistan?

Sen var det nåt EKG som inte gav nåt utslag på hjärtflimmer så det var ju bra.

....och sen var det där siffer- och bokstavstestet... Här skulle jag briljera tänkte jag. Jag är ju både snabbtänkt OCH smart. Sköterskan vände runt dataskärmen till mig och förklarade hur det skulle gå till - bara ropa om det blir problem. Jovisst. Jag hann precis börja när det dök upp en liten ruta mitt på skärmen som sa "going to monitor sleep" eller nåt, en ruta som täckte det där testet som jag skulle göra. Shit - jag skulle ju briljera! Jag ropade efter sköterskan som kom och tittade och då försvinner rutan (den hade säkert också fått onda ögat tidigare). Jag fick fortsätta och givetvis kommer rutan tillbaka och då gjorde jag bara det absolut nödvändigaste och sen var jag klar.
Jag tror inte att jag briljerade om man säger så, jag vet att det gick åt det varmare hållet.

2 kommentarer:

Hörni sa...

Hahaha, aj då, men de ska vara glada att du ställer upp helt frivilligt. Jag har också blivit tillfrågad för en studie, men jag ville fundera lite och sen föll det i glömska. Lite synd, gratis hälsotester är väl alltid bra.

Anonym sa...

Hahaha. Jag fullkomligen ÄLSKAR dig och dina tokroliga inlägg! <3 <3 <3 /IE