onsdag 24 oktober 2012

nu har jag stressat upp mig....

Jag har blivit slumpmässigt utvald till att vara med i en epidemiologisk studie. Jag. Hur kunde det bli slumpmässigt? Jag som är så speciell.... På nåt sätt hade det varit mer intressant att ha "blivit speciellt utvald", det hade varit lite nice.... men men, de har väl gjort på nåt sätt när de valde ut vilka som skulle få en "inbjudan". Dessutom vet jag att jag inte är anonym i den här studien för de ska tydligen ha koll på mig resten av mitt liv. Jag förklarar lite mer längre ner...

Det här kan nog bli intressant tänkte jag och läste (lite för snabbt) igenom brevet och loggade in på deras hemsida och tackade ja. Here we go!

Den här studien består av tre delar. Den första delen var snabbt och enkelt avklarad. Trodde jag. Det var ju bara att svara på en massa frågor om livet, familjen, hälsan, arbete, fritid, droger o sånt. En hel jäkla massa frågor.  Piece of cake tänkte jag, kan ju inte vara så svårt - men det tog ungefär en timma. En hel timme! Å maj gådd! Redan här var jag lite sugen på att strunta i alltihop.

Andra delen - som jag ska iväg på imorgon - består av lite tester på ett testcenter här i stan.  Nåt siffer- och bokstavstest, ett enkelt EKG, mätning av längd och bukomfång - och jag tar nog med ett extra måttband, ja inte för längden utan mer bukomfånget - sen kollar dom vikt (och andel fett i kroppen) lungfunktionstest samt blodtrycksmätning. Det kan ju va intressant att göra lite såna tester. Jag är en jäkel på siffror och bokstäver om jag får säga det själv och det gör jag ju nu. Allt det andra får jag ju på köpet om man säger så. Det är ju inte alltid man får en gratis hälsoundersökning eller hur?

Eftersom jag läste igenom brevet lite (läs väldigt) snabbt så missade jag vad det stod efter alla de här olika testerna.......för det stod...utöver dessa mätningar kommer vi även att ta blodprover.... B.L.O.D.P.R.O.V.E.R.   Jag? Vad har jag tackat ja till?
En del av de här proverna kommer jag att få svar på direkt och en del kommer att stoppas i nån frys för framtida analyser och bla bla bla.... Jag är redan orolig. Hur i hela friden kunde jag missa att de skulle ta ..... såna prover som jag hatar.

Tredje momentet är att de kommer att "följa mig" för att se om jag eventuellt utvecklar nån sjukdom i framtiden.... Vem bryr sig? Jag är sjuk nu - så det blir väl att jag ringer och avbokar imorgon...

Nu när jag läser brevet IGEN...så står det att jag inom tre veckor efter testerna får svar på allt PLUS rekommendationer vad jag skall göra om jag inte har bra värden. Nu är jag rädd också....


Inga kommentarer: