tisdag 30 oktober 2012

lite drygt åtta veckor kvar

Hoppsan svejsan vad tiden rusar iväg för om bara lite drygt åtta veckor är det jul. Hur gick det till?

Jag som skulle vara förberedd och planerad och ha koll på önskelistor och liknande och verkligen vara 'up to date' och ha allt klart långt i förväg. Ja inte maten kanske...
Samtidigt är jag ingen "jul-person" som pyntar till första advent och som gör egna pepparkakor, klenäter, pepparkakshus, sillinläggningar, leverpastej, brunkål och rödkål och allt annat som vanligtvis dukas upp på julbord.
Jag är väldigt enkel när det gäller julmat hemma och har typ ägghalvor, sill och skinka och nån liten köttbulle. Jag gillar däremot att gå på julbord. Ja inte GÅ PÅ JULBORD så, utan gå till nån restaurang och vräka i mig (äta m.e.r. av) sånt som jag gillar  - räkor (som finns på eller vid äggen), lax, olika sill, skinka och nåt annat sånt där lite ovanligt (dyrt). Sån är jag.

Egna pepparkakor förresten. Jag har ett fantastiskt bra recept på pepparkaksdeg som jag gjort vid nåt tillfälle men det har aldrig blivit många pepparkakor av degen, för både jag och mina unga män har gått och nallat hela tiden, så till slut blev det inte mycket deg kvar. Jag tycker dessutom att det är svårt att kavla degen riktigt tunt, för sen får man (åtminstone jag) alltid problem när man ska flytta över den lilla figuren till plåten. Näe, baka pepparkakor är nog ingenting för mig, men degen är god att gå och nalla av och man kan ju alltid köpa färdiga pepparkakor.
Nu sitter jag här och blir sugen på julmat... och pepparkaksdeg.

2 kommentarer:

Hörni sa...

Jag är ingen julmänniska heller. Försöker förtränga att det faktiskt snart är jul. Skulle helst resa bort och strunta i alltihop.

Anita sa...

Ha ha ha kommer du hit i jul ska du få dina räkor till ägghalvorna, lax och sill tillsammans med allt det andra! Älskar ditt sätt att skriva, blir bara glad av att läsa din blogg! Kram Anita