tisdag 9 november 2010

Dagens tips - peeling

Peeling. Speciellt kropps-peeling. Det är härligt! Och nyttigt för att skrubba bort döda hudceller...typ. Men dyrt i längden om man ska köpa de där små tuberna eller burkarna i butiken. Som för min del räcker till...typ halva kroppen. Jag tycker om att använda mycket och känna hur det river i skinnet när jag ska duscha. Nästan så att skinnet blir rött. Ja, ni behöver inte säga något. Jag vet. Jag är knäpp. Ibland använder jag såna där massage-vantar samtidigt. Mmmm...
Jag gör min egen peeling-kräm-blandning. Då kan jag använda det ofta och mycket. Jag fick det här tipset av en härlig väninna en gång. Det är väldigt enkelt - man ska bara blanda socker och olja. Här kommer en liten varningsruta; "Använd INTE spillolja, för då ser du inte om skinnet blir rött. Inte heller matolja - fast det borde kanske gå med olivolja. Använd inte heller bitsocker". Alltså, jag blandar babyolja och strösocker. Hur många delar av varje kan man själv avgöra, men det ska bli tjockt och givetvis oljigt. Här gör det inget att du använder mycket socker! Du ska ju inte äta det...Blanda babyolja och socker i någon burk - gärna plastburk med stor öppning, så du får ner handen och kan "gräva upp" en klick. Kanske inte hela handen...usch vad det blev svårt att förklara. Den här peeling-blandningen använder jag på hela kroppen och sen speciellt på knäna, armbågarna och hälarna. Ja, jag brukar också peela lite extra på skinkorna...dock inte julskinkorna! (Fast jag peelar ju mina skinkor även vid jul, alltså mina egna...på kroppen). Efter duschen har man blivit härligt "ren" och mjukt oljig.
Vid ett tillfälle skulle jag snabbt peela mina händer. Jag tar en klick och gnider in på händerna. Sköljer bort med varmt vatten. Händerna blir härligt mjuka! Jag känner att jag har några sockerkorn under en av mina ringar - tar tag och skall flytta ringen för att skölja rent. Vips så har jag dragit av mig ringen och i en ren reflex (va?) tappar jag ner den i handfatet och självklart glider ringen vidare ner i avloppet innan jag har hunnit reagera och stoppa den. Fan!  Ja, det var ju bara att ta tag i situationen och rensa avloppsröret för att få tag på ringen igen. Mycket riktigt, jag hittade ringen i vattenlåset...i den där slemmiga, svartgråa, håriga och illaluktande geggan... På det här viset blev röret rensat och jag peelade faktiskt händerna en gång till efter detta - utan ringarna! Inget ont som inte har något gott med sig...

2 kommentarer:

Enelycke sa...

Du är fin du med ordvitsar...

Och det komiska med hela detta inlägg är att du bortförklarat att du använt din peeling och ändå var det slut varenda gång jag stod i duschen redo för skrubbning...

Hmm..

AE sa...

Inte konstigt att den var slut varje gång du skulle använda den - DU tog väl alltid det sista varje gång??