måndag 1 november 2010

erbjuda hjälp

Jag jobbar extra - på två andra ställen än mitt arbete. Jag får ingen lön på något av dom. Jag jobbar alltså ideellt. Två olika verksamheter - båda lika kul!
På den ena verksamheten brukade jag träffa en dam och hennes väninna. De stannade alltid till för att prata lite. Vid ett tillfälle i våras berättade den ena damen att hon snart skulle sätta igång med att klippa sin häck. Hon var inte riktigt förtjust över arbetet utan tyckte det var ganska jobbigt. Jag som älskar grovarbete erbjöd min hjälp. Damen trodde först inte på mig men jag var påstridig. Vi bestämde att vi skulle träffas så att jag kunde se vad jag hade erbjudit mig att hjälpa till med.
I veckan som kom åkte jag till hem till henne. Hon bodde på en hörntomt och hade häck runt hela tomten!
Så kul det skulle bli - och jag sa att det här fixar jag. Damen hade en elektrisk häcksax, så lite fusk var det allt. Varje gång jag var där bjöd hon alltid på kaffe. I dessa pauser hade vi såna härliga pratstunder. Vilka fantastiska minnen hon berättade om - ja jisses...det var och är en underbar dam på 77 år som levt ett otroligt liv. Jag är glad att jag fått möjlighet att lära känna henne lite.
Under kvällarna som jag var där och hjälpte henne, kom även grannen och frågade...så jag tog hans häck också - ja inte bokstavligen. Bådas häckar blev så jäkla fina, båda var mer än nöjda men kanske mest jag som hade haft ett superkul arbete.
Innebär detta att jag har tre extra-jobb? Fast det från min sida var ideellt, gav damen mig en (STOR) peng och jag fick även en (mindre) peng från grannen. Jag kanske måste ta upp det i deklarationen??
Jag funderar på att ringa damen en kväll...jag vill gärna träffa henne igen, om så bara för en pratstund.

4 kommentarer:

Enelycke sa...

Jag önskar jag hade en närmare relation med en äldre människa. Dricka te och äta kakor. Och bara gotta sig. Bli nerbäddad och se film. Prata lite. Usch ja. Den relationen saknar jag..

Anonym sa...

Jag tycker att det du berättar stämmer bra överens med en annan relation du har i ditt liv...den du har med din mamma... hon är iofs BARA LITE äldre ... ;-))))

Enelycke sa...

Men jag det är bara lite mer än 20 år du levt utan mig, en äldre person har ju nästan levt en halv livstid utan en...

AE sa...

jag förstår vad du menar...