onsdag 24 november 2010

Julbord

Jag har varit på julbord med några av mina härliga arbetskamrater på Sankt Markus Vinkällare i Malmö...vilket underbart mysigt ställe...givetvis låg det i en källare...så jäkla stor, med många små utrymmen blandade med lite större. Snacka om mycket mat och jäklar vad den var god! Det var evigheter sen jag åt så mycket! OK jag ska inte överdriva. Jag åt nog inte speciellt mycket, var mest och hämtade och smakade på mat som jag inte provat innan. Nu vet jag inte om bläckfisk hör till vanligheterna på ett julbord, men det fanns en skål med sånt. Jag fick ett tips av kollegan; "Bläckfisk är gott, har du ätit det nån gång?". Antingen ljuger man och säger att man har gjort det, eller så gör man som jag...tjejen som älskar utmaningar....tittar ner i skålen...och säger nej...men det ser...intressant ut. "Du måste smaka...men om du är osäker, så ska du nog inte titta på biten innan du äter den. En del tycker bläckfisk ser lite...annorlunda ut. Men det ÄR gott". Det lät ju muntert. Jag i min tur frågade om det smakar som sniglar, för det har jag ätit två gånger - första och sista. Nåväl, jag la upp massvis med gravad lax, en ägghalva och lite olika sillar, och givetvis bläckfisk i nån marinad. När jag sen sitter vid bordet, frågar jag kollegan jäkligt tyst och diskret; "ska man bita i den och tugga?" ...kan ni tänka er vad som hände?...Hon svarar självklart högt och tydligt, med en jäkla glimt i ögat; "OM DU SKA BITA I DEN? DET FÅR DU GÖRA SOM DU VILL!" MAN KAN OCKSÅ SVÄLJA HELA!!! Samtliga kollegor tittade på mig...jag kände hur varmt det plötsligt blev...och så säger en av dom; "Vad är det du undrar om du ska bita i eller kanske ska svälja????"....jag kände hur värmen spred sig...chansade inte på att varken bita eller smaka, utan svalde snabbt HELA DEN LILLA bläckfisk-biten, , och innan jag hann svara blev det givetvis en jäkla massa snuskiga och tuffa kommentarer och sen var det bara en massa skratt !!!  Ja, mina arbetskamrater är härliga!      
Ja, det var ett ovanligt men ändå vanligt julbord med massor av mat...shit alltså...vad mycket mat! Jag åt t.ex. kräftor, lamm-racks, lite Janssons, massor av vindruvor och melon, och pepparkakor med mögelost. Jag åt däremot ingen julskinka, köttbullar eller prinskorv och inte heller ris a la malta, och det var/är inte likt mig. Jag som alltid brukar ta en liten skål och blanda i clementinbitar. Men som sagt, det fanns massor av allt. Vi var hur nöjda som helst med kvällen......och jäklar, vilket "ÖGONGODIS" jag la min blick på........shit alltså!!

Inga kommentarer: