söndag 14 november 2010

handväskor

Handväskor. Eller axelväskor. Jag är inte speciellt förtjust i såna. Jo, jag tycker om att ha en som jag kan hänga över axeln. Men vilken modell skall man ha? Och vad skall man ha i dom? Jag tycker att alla andra har såna flashiga modeller. Snygga. Smarta. Praktiska. Såna som det ser ut att allt får plats i.
Jag har en axelväska. En svart. Ett stort fack. Där jag kan stoppa ner allt möjligt. Sen finns det två små fack som jag kan stänga med dragkedja. En på utsidan och en på insidan. Bra ställe för smågrejor. Vad har jag nu i min väska? I det stora utrymmet har jag plånbok - innehåller väldigt sällan kontanter, bara plastkort, kalender - med arbetstider och annat härligt (?) och för att inte riskera att dubbelboka något viktigt, vattenflaska - dricka är nyttigt, speciellt vatten, solglasögon - solen lyser väl alltid? och kanske nåt anteckningsblock - man vet aldrig när man behöver skriva nåt. Det var inte mycket, men tillräckligt... I de små facken har jag halstabletter, tuggummi, tandtråd - jätteviktigt!, pennor - både bläck, suddgummi och blyerts - och självklart extra stift till blyertspennan. Och mobilen - den måste man ju alltid ha med sig! That's it...på ett ungefär. Sen hamnar alltid nåt extra i väskan...nån servett, kvitton och kanske nåt att läsa...
Häromdagen var jag och hälsade på hos en speciell person. Att komma dit var inga problem. Mitt "inbyggda" GPS fungerade utmärkt. Jag hade ju dessutom kollat på kartan lite innan denna gången och memorerat. Allt gick hur bra som helst. Sen vet jag inte...men nåt händer alltid när jag väl ska hem. Jag kanske inte är tillräckligt fokuserad längre...ja, jag vet inte. Men när jag väl hamnade i bilen och började köra, höll jag samtidigt på att leta efter min mobil i väskan. Jag grävde och grävde, kände försiktigt över sakerna under tiden som jag körde. Jag blev osäker. Jag hittade den inte. Kände på jack- och byxfickor. Ingen mobil där. Jag ville ju inte direkt plocka ut alla sakerna i väskan, det var trots allt mörkt i bilen, så det skulle väl inte hjälpa precis. Rotade och kände bland sakerna igen. Jag visste att jag hade den med mig när jag gick till bilen. Samtidigt som jag gör allt detta, missade jag givetvis en avfart...såå typiskt. Kände att jag nästan behövde stanna vid sidan, bara för den där jävla mobilen. Kände ännu en gång på byxfickorna. Och där var den - givetvis! Jag hade stoppat ner den i fickan för att...veta var jag hade den? Då är det jäkligt bra att ha en väska med sig, eller ?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Har alltid tyckt att det är bra med egen "verktygslåda"
Kram Anita

AE sa...

Ha ha ha...nu är ju MIN "verktygslåda" nånting HELT ANNAT...men även DEN är bra att ha!