torsdag 25 november 2010

plus och minus

Det finns fördelar...och nackdelar med det mesta. Ibland sätter jag mig och gör en sån där lista med plus och minus över olika saker. Jag har gjort en sån lista på hur jag lever mitt liv...just nu. Det låter säkert lite invecklat och komplicerat men jag ska försöka förklara mig.
Jag har i många år levt, bott och arbetat i samma stad.  Jag har haft nära till min arbetsplats och har kunnat cykla eller gå för att komma dit. Det är ett plus. Många av de jag arbetat med, eller de jag har arbetat för, inklusive alla anhöriga och andra inblandade, bor mestadels i min stad och det har gjort att jag inte har kunnat vara "riktigt privat" och så på min fritid. Det är alltid någon som hejat och/eller stannat och pratat i alla möjliga och omöjliga sammanhang. På krogen, i affären, i träningslokalen, på stranden...Det har varit ett litet minus. Bara ett litet. Just nu bor jag i en stad och arbetar i en annan. Åker tåg - som inte alltid fungerar. Minus. Behöver köra bil vissa helger för att inte tågtiderna passar. Minus för ekonomin men plus för att jag älskar att köra bil. Ingen känner igen mig, när jag går omkring i den här staden. Plus, fast minus att jag helt plötsligt blev väldigt anonym och att jag inte känner igen mig i omgivningen. Nu vill jag tydligen att folk ska heja på mig och inte vara anonym längre....Hmm.
I många år har jag tränat...mycket och olika saker! Combat, styrketräning, x-fit, löpning, spinning... Hos min tidigare arbetsgivare hade vi en friskvårdsförmån som innebar att man kunde träna GRATIS två gånger i veckan.  Jag har kunnat träna kvällar och helger. Stort plus. Hos min nuvarande arbetsgivare, får vi 500 kronor om året att utnyttja till friskvård. Minus. Hmm...500 kr är inte mycket, men om jag samtidigt tänker på att det finns lika många anställda hos denna arbetsgivaren som det finns i hela min nuvarande kommun...ja då är kanske 500 kr mycket. Men när ska jag hinna/kunna träna då? Innan jobbet? Planera att ta med träningskläder och sånt, åka till storstaden flera timmar tidigare...träna, duscha, fixa till mig...för att sen åka och jobba? Minus. Mest för packningen. Eller ska jag träna efteråt? Och sen, åka hem? Mer minus. Jag vill hem direkt...och kanske träna när jag kommer hem istället. Men då orkar jag knappt...Minus. Alltså blir träningen lidande. Fast jag går mycket och det är ju också träning. Litet plus.
Jag har bil just nu.  Jag har en hyrd parkeringsplats på en låst "bakgård" väldigt nära min bostad. Behöver alltså aldrig fundera på var jag ska ställa den. Stort plus. Väldigt stort plus, både med bil och bestämd p-plats. Om jag flyttar...då blir det genast problem med parkeringsplats. Utgår jag ifrån. Alltså minus. Om jag behöver bil är nästa fråga. Minus att inte ha bil. Visst, det är en lyxig leksak för mig eftersom jag kör så lite varje år, så egentligen behöver jag ingen bil, ingen egen iallafall. Jag kan alltid få låna cabben av min käre gode vän. Men för mig är egen bil lika med FRIHET och det är plus.
Så här kan jag hålla på....länge. Jag orkar inte ens räkna ihop mina plus och minus....men blev det inte mycket minus?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hoppas att du inte funderar på riktigt?! För inte skulle du väl byta din mysiga lägenhet med sånt kanonläge mitt i stan mot nån annan svindyr i Malmö!!!
Kram Anita

AE sa...

Idag när det ligger en halv meter snö i Ystad och 3 cm slask i Malmö...och jag har ryggskott och behöver fixa en massa ärenden...då lockar Malmö...