lördag 20 november 2010

persienner

Persienner. Vilken uppfinning! Jag gillar såna. Dom är jäkligt bra. Särskilt såna som sitter mellan fönsterglasen. När de sitter på fönstrets insida, då är dom inte lika bra. Jo bra är dom ju, men när de sitter så, är det nästan alltid nåt som fastnar i dom när man ska dra upp dom. Typ spretiga blomblad.
Persienner är heller inget kul när nåt av snörena går av. Som dom gör...till slut. När de har några år på nacken och man har dragit dom upp och ner varje dag. Såna snören kan man själv byta ut. Jag vet. Det är lite "pilleri-jobb"...men det går.
Jag har varit med - vid två tillfällen - och assisterat, när någon annan har hjälpt mig. Ja jag har ju inte själv gjort något, utan mest tittat och memorerat...för skulle det hända igen - då kan jag!
Häromdagen hände det! Ett snöre gick av när jag drog upp persiennen. Då blir det en sån där käck sned vinkling på den...som en halvsnygg solfjäder ungefär. Men, eftersom jag har erfarenhet av att byta trasiga snören var det bara att skrida till verket. Jag tog fram ett nytt persienn-snöre från mitt lilla förråd av just såna. Hur var det nu man skulle göra? Jag skulle väl börja med att dra igenom en tråd genom...eller skulle jag släppa ner persiennen först? Skulle jag börja längst ner och föra tråden genom....Eller skulle jag... Det var totalt borta! Allt jag kunde, som jag lärt mig, som jag memorerat...borta. F-n!
Nästa dag köpte jag en ny persienn. Med hela, nya fräscha snören!

Inga kommentarer: