fredag 19 november 2010

snart dags...

Igår blev jag påmind - precis som det skulle behövas egentligen - att det är första advent nästa vecka! Första advent! Då ska ju stakarna fram. Man ska fixa och pynta och förbereda inför julen. Det finns somliga som plockar fram allt och ställer iordning, redan till första advent. Kanske inte julgranen. Det finns dessutom somliga som putsar sina fönster...bara för att det snart är jul och för att sätta upp nån julgardin med tomtar eller nåt på.
Jag är precis tvärtom. Jag är nog inte speciellt "julig". Men det är ju inte så att jag tar bort allt till första advent. Men jag tar inte fram allt heller. Inte ens till andra advent. Nu har jag inte så värst mycket julpynt och så. Det har faktiskt blivit mindre och mindre för varje år. Jag har inga stakar. Inga som jag sätter i fönstret iallafall. Men jag har fått höra att "du har stake, Anneli"...av en kollega på jobbet, hmm, men just den kommentaren där och då, hade absolut inget med advent och jul att göra.
Jag brukar ta fram mina tre adventsstjärnor - såna på fot - och ställa i fönstret. En i sovrummet och två i vardagsrummet. Jag sätter inte ens upp nån julgardin. Jag har inga såna förresten. MEN fönstren har jag putsat. Men det gjorde jag för ett tag sen. Inte för att det snart var/är jul utan mest för att jag hade myror i kroppen den dagen. När stjärnorna väl är på plats....då är det inte många veckor kvar...Till julafton, tomten, julklappar, julhelgen, julmat...whatever. Just i år är jag inte alls motiverad. Inte till nåt som har med julen att göra, för som min lägenhet ser ut just nu, är jag inte ens sugen på att hämta ner jul-lådan från förrådet...

Inga kommentarer: